Afmontering
Beskrivelse
12-04-2020
-
12-04-2020
Fælgene på min traktor har i mange år været et ømt punkt, da beslagene der holder navpladen fast til fælgen har været rustet løs flere steder. Jeg har lavet lidt småreperationer med klatsvejsning i bedste landmandsstil - men det har jo ikke kunnet brænde igennem for ikke at ødelægge slangen i dækket.
Nu var det dog blevet så skidt at noget af slangen begyndte at stikke ud og den ene navplade holdt kun fast i den ene halvdel af fælgen.
Først blev hele traktoren spulet med en højtryksrenser og alle bolte fik en gang rustløsner natten over og der blev også banket på hver af dem i forsøget på at løsne evt. rust. Næste morgen var det så bare med at komme i gang. Hjulene har formentlig ikke været afmonteret de sidste mange år - og i hvert fald ikke i de 13 år jeg har haft traktoren.
To EU paller med lidt klodser ovenpå blev stillet klar under traktoren, da jeg så kunne bruge palleløfteren som donkraft - og pallerne ville sikre at traktoren ikke kunne vælge om på den ene side. Før den blev løftet skulle boltene dog løsnes - og de sad temmelig godt fast. Det endte faktisk med at jeg knækkede den 3/4" til 1/2" overgang jeg var nødt til at bruge da jeg ikke havde den rigtige størrelse top til mit 3/4" topnøglesæt. Da overgangen alligevel var i stykker - og toppen var en som var i overskud fra et andet sæt valgte jeg at svejse dem sammen - så jeg nu har en 3/4" top til at tage hjulbolte af med. Enkelt - men effektivt.
Efter dette gik det rimeligt med at få boltene løs selvom der dog skulle et rør på en meter på som forlænger for at få dem løs. Da først alle bolte var løsnet, smurt med kobberfedt og skruet på igen kunne traktoren løftes op så hjulet kun lige nøjagtigt rørte jorden, og det var så let at afmontere hjulet og trille det ud på pladsen så dækket kunne afmonteres.
At få løsnet et dæk fra fælgen er i sig selv lidt af en opgave - men for et traktordæk som har siddet der i 15-20 år er det nærmest umuligt uden kraftigt værktøj. Jeg valgte at bruge den runde del af armen på min rendegraver til formålet - og den skulle næste løfte bagenden op for at kunne trykke dækket ned over fælgen, så det var jeg aldrig nået i mål med ved håndkraft. Jeg vil tro at der blev trykket med et par tons og det gav et ordenligt skrald da først dækket løsnede sig.
Nu skulle dækket så tages af fælgen og her havde jeg desværre ikke nogen hjælpemidler udover et 400mm dækjern og et 800mm koben. Det lykkedes dog med en god omgang knofedt at få den første side af - og for at lette afmonteringen af den anden side løftede jeg fælgen op med rendegraveren, så jeg blot skulle tvinge dækket nedad.
Til slut fik både dæk og fælg en ekstra omgang med højtryksrenseren og blev stillet til at tørre i forårssolen - og så skulle hele processen gentages med hjulet på den anden side.
Billeder