Ombygning af Audi 80 fra automatgear til manuelt gear
Beskrivelse
19-10-2010
-
04-06-2011
I 2010 fik jeg den fantastiske ide at købe en gammel audi 80 fra 1988 med automatgear. Det var i sig selv en udemærket beslutning, for bilen kørte ganske glimrende og havde galvaniseret undervogn, så ingen problemer med rust.
Desværre kørte jeg ikke mere end 10.000 km før der opstod problemer med gearkassen - og så tager historien ellers fart. Til at starte med fik jeg skilt det hele ad og konstateret at lejerne i differentialet var dårlige, men at selve gearkassen faktisk havde det ok. Jeg fik derfor bestilt en masse nye dele hjem med henblik på at renovere gearkassen nu hvor jeg havde fået det hele skilt ad. Det var lidt svært at finde dele, da der ikke var lavet voldsomt mange udgaver af denne model, så det var såvel i Europa som i USA at jeg fandt forskellige dele, både trykplader til gearkassen samt de forskellige lejer der var undervejs.
Jeg havde dog overset en meget vigtig detalje - nemlig at kronhjulet og spidshjulet havde taget skade af at køre med dårlige lejer og derfor ikke kunne reddes. Efter megen søgning måtte jeg erkende at slaget var tabt - det var ikke til at finde et nyt kronhjul/spidshjul da det var udgået af produktion.
En alternativ plan blev udfærdiget for at redde bilen, som jo faktisk var ganske sund. Den skulle nu ombygges til manuelt gear. For at lette processen med at finde dele valgte jeg at købe en reservedelsbil til billige penge - for så havde jeg såvel gearkasse som de ekstra dele som nu skal bruges, såsom koblings- og bremsepedal mv. som jo ikke findes i en udgave med automatgear.
Den guldfarvede Audi 80 med 300+ tusind km på tælleren fandt jeg hos A1 biler på Fyn. Det er ikke nogen jeg normalt ville handle med, men eftersom der var tale om en bil som skulle skilles ad og efterfølgende skrottes tog jeg chancen. En tog billet til Fyn og nogle tusindelapper i baglommen gjorde udslaget, og jeg fik listet bilen hjem så jeg kunne skille den ad og tage de relevante dele ud. Desværre har jeg vist været smurt så meget ind i olie det meste af tiden at antallet af billeder fra selve processen med at montere den manuelle gearkasse i bilen mangler.
Første udfordring jeg stødte på var at ophænget til den manuelle gearkasse ikke passede med ophænget fra automatgearkassen og jeg blev derfor nødt til at konstruere en overgang, som også skulle kunne se nogenlunde fabriksfremstillet ud da bilen jo skulle kunne synes. Det lykkedes ganske overbevisende vha. et stykke fladjern som blev bukket omkring et stykke 25 mm akselstål - jeg må se om jeg kan finde et billede et sted, for jeg har ikke bilen længere.
Næste udfordring blev at elektronikken drillede, da stikket som normalt blev forbundet til automatgearkassen forventede at nogle forbindelser skulle krydses, da den kun måtte starte motoren når bilen stod i 'PARK'. Det blev løst ved at konstruere et stik som passede i bil-delen - hvor de rigtige ledninger kortsluttet og det hele indkapslet i en boks.
En hel del timer senere var bilen køreklar igen og kunne køres gennem synshallen uden problemer. Der kom ikke nogen spørgsmål fra synsmanden, da det tilsyneladende ikke fremgik nogen stedet hvilken gearkasse bilen havde, så jeg undlod at nævne noget om det - man skal jo ikke friste skæbnen. Den eneste udfordring jeg ikke fik kigget på inden bilen blev solgt var, at den gik lidt hurtigt i tomgang, da motoren jo havde været vant til at skulle trække automatgearkassen rundt - og kunne sætte bilen i gang uden at man rørte gaspedalen. Tomgangskruen kunne ikke sænke omdrejningerne tilstrækkeligt, så hvad der skulle have været gjort ved jeg desværre ikke.
Alt i alt var det bestemt ikke et overskudsgivende projekt - men det sikrede at den gamle Audi fra 1988 kunne fortsætte sit liv på vejene i stedet for at være blevet skrottet.
Billeder